Wij willen vanuit wederzijdse betrokkenheid leerlingen helpen om zichzelf te kunnen zijn.

Werken met de programmeermuis

14 maart 2019

Werken met de programmeermuis in De Luchtballon (groep 4-5)

 

Leren programmeren als je nog geen 10 jaar oud bent. Dat kan. Dat gebeurt bij ons in groep 4-5. De kinderen zetten aan de hand van een keuze-kaart een parcours uit die een muis moet lopen om bij zijn geliefde stukje kaas te komen.

 

Eerst gaan de leerlingen samen in overleg om de route stap voor stap in kaartjes uit te leggen. Ze bepalen hoeveel stappen de muis vooruit, linksaf of rechtsom moet gaan alvorens bij het stukje kaas te komen. Hierna bepalen de kinderen door middel van het leggen van kaartjes, de looproute van de muis.

Aan de hand van de kaartjes die de kinderen neerleggen wordt de muis geprogrammeerd.

 

Op de rug van de programmeermuis staan een aantal knopjes die overeen komen met de kaartjes die de kinderen hebben neergelegd. Door nu voor elk kaartje een knopje in te drukken, wordt de muis geprogrammeerd. Vervolgens wordt de muis op het groene speelveld gezet en gaat het motortje draaien. Het is erg fijn wanneer de leerlingen zien dat ze de juiste route hebben voor geprogrammeerd. Wanneer ze niet de juiste route hebben ingetoetst, leidt dit tot hilarische momenten.

 

 

Onze leerlingen ontwikkelen hiermee het ruimtelijk inzicht, plannen, samenwerken, en hebben hiermee een actieve leeromgeving. Tevens komt het oplossingsgericht werken sterk aan bod, immers de muis valt van tafel wanneer het niet goed gaat. Natuurlijk mag een stukje plezier, verwondering en overwinningsgevoel tijdens deze lessen ook niet ontbreken.

 



Nieuwsarchief