Identiteit

Nexus is een school voor speciaal (basis)onderwijs. Kinderen die het in het reguliere basisonderwijs niet redden kunnen tijdelijk dan wel vast, op basis van een eigen ontwikkelingsperspectief, onderwijs volgen op onze school.

Kinderen krijgen onderwijs volgens het “maatwerk” principe. De begeleiding vindt plaats op basis van orthopedagogische en orthodidactische uitgangspunten. Wij werken op school opbrengstgericht aan de hand van het 4D-model.

Burgerschapsonderwijs

Wij willen dat onze leerlingen zich ontwikkelen tot zelfbewuste mensen, die actief kunnen meedoen in de maatschappij. Leerlingen ontwikkelen bij ons de kennis, vaardigheden, houding, normen en waarden die zij nodig hebben voor het (vervolg)onderwijs. Bij ons leren leerlingen omgaan met zichzelf en de ander in de samenleving van vandaag en morgen. Wij maken tijd en ruimte voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Juist dat maakt ons speciaal. Wij zorgen voor structuur, voorspelbaarheid en rust en zijn een goed voorbeeld voor onze leerlingen. Op school ontdekken leerlingen ook wie zij zijn. Zelfstandigheid, creativiteit en inlevingsvermogen spelen hierbij een belangrijke rol. Hoe leer je regie te nemen over je leven en de keuzes die je maakt? Daar werken wij aan, bijvoorbeeld door leerlingen mede-eigenaar te leren zijn van wat en hoe ze (blijven) leren.

De leerlingenraad is in het schooljaar 2023-2024 opgericht. De leerlingenraad zal het actief burgerschap bevorderen. De leerlingen leren opkomen voor hun belangen binnen de schoolorganisatie. Ze tellen mee en maken spelenderwijs kennis met democratische beginselen. Leerlingen krijgen een belangrijke rol in het meedenken over lopende en/of nieuwe processen in de school.