29 september 2023 was de feestelijke officiële opening van het Onderwijs- en expertisecentrum in Heerhugowaard. De Ruimte (Heliomare) en Expertisecluster Nexus (Aloysius Stichting) werken hier samen aan speciaal (basis) onderwijs, zorg en revalidatie voor kinderen in Noord-Holland-Noord.

Onderwijs- en Expertisecentrum

De school is het nieuwe onderkomen voor 400 kinderen en de leerkrachten van de Mytylschool in Bergen, Heliomare de Alk uit Alkmaar en Expertisecluster Nexus uit Heerhugowaard. Het gebouw heeft 36 lokalen. Op de begane grond hebben de lokalen allemaal een eigen doorgang naar een tuin. Er is een therapie- en gewenningsbad met beweegbare bodem en twee sportzalen en een simulatieruimte. Verder zijn er speciale voorzieningen zoals tilliften en aangepaste sanitaire ruimtes. Op 8 mei 2023 zijn de leerlingen van Expertisecluster Nexus op de nieuwe locatie gestart.

Wijk met bijzonder karakter

Deze prachtige nieuwe schoollocatie is energieneutraal gebouwd op De Vaandel-Zuid. De gemeente Heerhugowaard ontwikkelt hier een wijk met een bijzonder karakter. Het nieuwe schoolgebouw grenst aan Buurtschap Hugo's Tuin, een duurzaam en ecologische woongemeenschap met sociale functies. In totaal heeft het hele traject van plannenmaken tot de oplevering van het schoolgebouw zo’n 10 jaar geduurd.

Foto's opening Onderwijs- en expertisecentrum op 29-09-2023